Friday, September 10, 2010

Syawal Datang Lagi

Allah Maha Besar 3x
Tiada Tuhan Selain Allah, Allah Maha Besar
Allah Maha Besar dan Segala Puji BagiNya

Bergema takbir ini di pagi 1 Syawal membuatkan hati rasa sayu bagi segelintir manusia disebalik wajah yang ceria tanda kemenangan yang dicapai. Bagi golongan yang sedikit ini, mereka bermunajat kepada Allah agar diberi kesempatan untuk bertemu lagi dengan bulan yang mulia yang meninggalkan mereka buat yang sekelian kali yakni bulan Ramadhan. Moga kita tergolong dalam golongan ini. Amin.

Seperti mana yang kita tahu, bulan Ramadhan dilimpahi Allah keberkatan yang sangat banyak antaranya dibuka pintu syurga dan ditutup pintu neraka, dirantai akan syaitan, dilipatgandakan pahala, malam lailatulqadar dan lain - lain. Semua ini baru sahaja meninggalkan kita untuk tempoh satu tahun. Tanya pada diri, masihkah aku gagah untuk meraikannya pada waktu itu? masihkahku bernafas hingga waktu itu?

Di bulan Syawal ini, marilah kita merenung, bermuhasabah atau apa jua istilahnya agar kita tidak lalai dengan kehidupan yang fana ini. Di bulan Syawal ini juga, amalkanlah sunat berpuasa enam dimana fadhilatnya amat besar disisi Allah. InsyaAllah.

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Idil Fitri kepada semua sahabat - sahabat semua. Ampun maaf dipinta atas salah silap yang zahir atau pun batin.

No comments: