Friday, November 28, 2014

My 1st Journal

Assalamualaikum dan salam sejahtera. (^-^)

Alhamdulillah, berkesempatan menulis sementara menunggu team projek (saya dah bekerja..nantikan entri tentang ini...:D ) yang lain berkumpul untuk mesyuarat pada jam 1pm.

Entri kali ini berkenaan dengan jurnal pertama saya. Alhamdulillah sekali lagi kerana Insya ALLAH jurnal saya akan diterbitkan pada Disember 2014. Jurnal itu berjudul Detection of Basal Stem Rot Disease at Oil Palm Plantation Using Sonic Tomography.

Jurnal ini berdasarkan kajian saya tentang kemampuan satu alat yang dipanggil PiCUS Sonic Tomograph yang mampu mengesan dan memaparkan bahagian dalam batang pokok samada ianya mempunyai kerosakan atau tidak. Alat ini menggunakan teori Density = Speed / Time. Bahasa mudahnya adalah Kepadatan bersamaan hubungkait antara Kelajuan dan Masa.

Apabila bunyi melalui kawasan yang berkepadatan rendah, kelajuannya rendah. Sebaliknya, apabila bunyi melalui kawasan yang berkepadatan tinggi, kelajuannya tinggi.

Menggunakan dua fakta berikut, PiCUS Sonic Tomograph mampu menghasilkan gambar keratan rentas dalaman batang pokok yang menunjukkan keadaan pokok yang dibezakan dengan 3 kumpulan warna. Hitam/Coklat bermakna sihat. Hijau bermakna kepadatan mula menurun. Manakala Ungu/Biru/Putih bermakna kerosakan yang teruk.

Untuk mengetahui lebih lanjut tentang ini, saya akan sertakan link untuk muat turun jurnal tersebut apabila ianya telah diterbitkan.

TenQiu.

(^_^)

No comments: