Saturday, August 21, 2010

14 Hari:Indahnya CiptaanMu Ya Allah

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam ukhuwah...

Alhamdulillah, diberi oleh Allah peluang yang tidak terhitung nilainya kepada saya apabila dapat menunaikan umrah dan ziarah bersama ibu dan ayah serta adik beradik pada 1 Jun 2010 hingga 14 Jun 2010 yang lalu. Di sini, saya ingin berkongsi dengan pembaca sekalian pengalaman - pengalaman yang telah saya lalui sepanjang berada di sana. Destinasi kami untuk umrah dan ziarah ini adalah ke Kaherah (Cairo), Madinah Almunawwarah, Makkah Almukarramah dan Jeddah.



Alhamdulillah, selesai umrah wajib.
Rasa sedih kerana selesai sudah tawaf wida'.



Saya berpeluang menziarahi banyak tempat-tempat yang seharusnya dikunjungi apabila sampai ke sana.  Antaranya Makam Imam Syafii, Madrasah/Universiti Al-Azhar, Sungai Nil, Kubu Salahuddin Al-Ayyubi dan  Piramid di Kaherah; Masjid Nabawi, Makam Nabi Muhammad saw, Perkuburan Baqi', Masjid Quba', Masjid Qiblatain dan Jabal Uhud di Madinah; Masjidil Haram, Hudaibiah, Arafah, Muzdalifah, Mina dan ladang unta di Makkah serta Masjid Terapung di Jeddah.


InsyaAllah, saya akan menceritakan pula pengalaman - pengalaman serta sentuhan perasaan yang saya alami sepanjang berada di sana mengikut tempat yang saya ziarahi pada entri yang berikutnya.

3 comments:

ramadhan abdullah said...

alhamdulillah.. awal2 lagi dah berjaya jejak kaki ke tanah suci.

Anonymous said...

ummm bang is nk gambo
mse kt sne x?
icha ade byk
yg icha amek sndr :)

east said...

bleh gak...bak2 meh...email jek blh gk...